Прямий та непрямий додаток. 12. Додаток (прямий, непрямий). Типи обставин. Способи вираження.
|
12. Додаток (прямий, непрямий). Типи обставин. Способи вираження.
Пятница, 14 Января 2011 г. 16:40
+ в цитатник
Додаток – другорядний член речення, що називає предмет і, відповідаючи на питання непрямих відмінків, може виражати: • Об'єкт, на який переходить дія. предмета: Дівчата слухали цікаву історію. • Об'єкт чуття, думки, мовлення, бажання, прагнення доповнити дію: Відчуття незручності раптом охопило мене. • Об'єкт володіння, передачі або привласнення: Ці слова ми адресували літнім людям. Неоднакові змістом об'єктні зв'язки отримали різне граматичне вираження, зафіксоване у двох видах додатків – прямому й непрямому. Прямий додаток називає предмети, процеси, стани, на які безпосередньо переходить дія. Найчастіше виражається іменником у З. відмінку (без прийменника), що сполучається з перехідними дієсловами, наприклад: Вони організовують (що?) фестиваль. Прямий додаток іноді вживається у формі Р. відмінка без прийменника: 1. При перехідних дієсловах із запереченням, наприклад: Учні не знали правил. 2. Коли дія переходить лише на частину предмета, наприклад: Щамин брат завіз нам зранку цукру. 3. Якщо іменник означає неживий предмет тимчасового користування, наприклад: Позич мені на тиждень зошита. Додатки в усіх інших формах уважаються непрямими. Безприйменникова форма непрямого додатка виражає: • Об'єкт бажання, волевиявлення, наприклад: Ми прагнемо свободи (Р. відмінок іменника). • Особу, якої стосується дія, наприклад: Я не знав, що відповідати вчителеві (Д. відмінок іменника). • Знаряддя для виконання дії, наприклад: Брат навчився керувати автомобілем (Ор. відмінок іменника). Непрямий додаток із прийменником може виражати: 1. Об'єкт наближення, наприклад: Лоша наблизилося до річки (Р. відмінок іменника). 2. Предмет розмови, наприклад: Давно вони вже говорили про поезію (3. відмінок іменника). 3. Ставлення до об'єкта, наприклад: Друзі з мене не кепкували (Ор. відмінок іменника) та ін.
Источник: www.liveinternet.ru
|
|
|